Новине које доноси Закон о основама система образовања и васпитања

Дом ученика и студената у Врању обишао je Љубиша Антонијевић, помоћник министра просвете задужен за ученички и студентски стандард. Антонијевић је овом приликом изразио задовољство и похвалио  услове живота за ученике и студенте који бораве у дому. Била је прилика да помоћника министра питамо и о новинама у Закону у основама система образовања и васпитања, који пре свега доноси  новине у погледу организације саме школе, израду нових наставних планова и програма али се новим законом такође уводе и новине у систему управљања и руковођења установама.

Које новине  доноси Закон о основама система образовања и васпитања?

Закон о основама система образовања и васпитања је кровни просветни закон којим се утврђује  доношење Националног оквира образовања као основе за израду нових наставних планова и програма  али се новим законом такође уводе и новине у систему управљања и руковођења установама, па ће директори бити бирани искључиво на основу компетенција, а последњу реч при избору даваће министар. Законом је повећана одговорност наставника за квалитет наставе, оцењивање и поступање у случајевима кршења забрана, насиља и дискриминације. Поред овог кровног закона ускоро следе и измене закона о ученичком и студентском стандарду. Изменама Закона дефинисано је да се школским програмом уређује повезивање са послодавцима, као и да развојни план школе садржи и мере унапређивања сарадње са послодавцима у сектору коме припадају образовни профили средње стручне школе.

Министар просвете Младен Шарчевић и Министарство образовања ће радити на припајању основних школа са мањим бројем одељења у другим школама, што ће довести до ефикаснијег коришћења кадровских потенцијала, смањења броја ненаставног особља и финансијских уштеда?

Мрежа школа је из доба комунизма, потребне су нам промене, да неке сегменте развијамо брже. Министарство већ дуже време припрема предлог за умрежавање школа. Тренутно имамо проблематичну ситуацију у сеоским срединама, где имамо установе са веома малим бројем ученика које је иначе последица миграција становништва из села ка градовима. Управо зато су нам те школе на ивици опстанка. То покушавамо да решимо на начин да пре свега ниједну школу не угасимо и управо због тога желимо да направимо мрежу школа која ће бити и функционалнија, јер ће на једном месту бити више деце. Управо зато Влада Србије и Министарство пољопривреде заговара повратак на село и бављење пољопривредом.

На предлог Министарства просвете, науке и технолошког развоја Влада Републике Србије је формирала Министарски тим са задатком да изврши анализу постојећих законских решења које се тичу превенције и интервенције у случајевима насиља у школама и успостави сврсисходне процедуре за размену информација између појединих институција и органа које би биле у функцији превенције вршњачког насиља?

Закон о основама система образовања и васпитања је недавно усвојен. Иако под сталном критиком, због неких одредби, овај закон доноси и неке добре прописе у борби против вршњачког насиља. Знатно веће казне како за запослене, тако и за родитеље, могле би дати резултате у борби против проблема са којима се сусрећемо свакодневно. Новим законом проширена је одговорност у области забрана у односу на насиље и дискриминацију, повећане су новчане казне, а уводе се и нове васпитно-диспциплинске мере: друштвено користан и хуманитарни рад. Закона о основама система образовања и васпитања јасно забрањује насиље, злостављање и занемаривање. На проблему вршњачког насиља, радиће сва министарства, а циљ је да се оно потпуно искорени. Насиље у школама је дугогодишња последица која долази из саме породице.

Последњи случајеви који су испливали у јавност послали су пре свега целој јавности јасну поруку колико је то заиста озбињан проблем. Веома тешко је организовати наставу да се пре свега друга деца осећају безбедно.Формиран је министарски тим са задатком да изврши анализу постојећих законских решења које се тичу превенције и интервенције у случајевима насиља у школама и успостави сврсисходне процедуре за размену информација између појединих институција и органа које би биле у функцији превенције вршњачког насиља.  Сви министри ће предложити строжија решења за појаве насиља у школама, јер очигледно да групе и организације које су постојале у школама нису дале ефекта и у том смислу морамо да предложимо нека решења, да превентивно делујемо да се овакве ствари више неби дешавале, јер је ово пре свега скандалозно, не само за јавност него и за нас у Министарству просвете. Уместо да се бавимо пословима унапређења наставе, ми смо дошли у ситуацију да спречавамо насиље у школама и утичемо на то да се оно што мање дешава. Нажалост некад ни сама школа, ни наставници не могу много да ураде. Потребна је много већа сарадња родитеља са школом.

Обишли сте Дом ученика и студената у Врању ?

Поред смештајних капацитета од 160 ученика овде имамо 130 студената. Предходних година имали смо у Дому неких инвестиција тако да смо овом приликом дошли да видимо како све функционише.  На наше задовољство капацитети су попуњени. Треба похвалити да у односу на основне и средње школе проблем насиља није изражен у Домовима ученика, пре свега зато што они имају 24-овну бригу васпитача и служби обезбеђења и овде важе много строжија правила, него што је то у школама. Са те стране заиста је за похвалу што нема забележених случајева насиља. Може се са задовољством констатовати да  Дом за ученике и студенте у Врању заиста одлично ради и да је један у систему који нема проблема.

Пројекат „За боље сутра“ подржан је од стране града Врања.

 

Подели: